II. RÁKÓCZI FERENC FEJEDELEM PORTRÉJA
2021. május 20.
II. RÁKÓCZI FERENC FEJEDELEM PORTRÉJA, ISMERETLEN MŰVÉSZ FESTMÉNYE, 18. század
A Blaskovich Múzeumban őrzött Rákóczi kori és Rákóczi kultuszhoz kapcsolódó tárgyak sorában
kiemelkedik egy míves olajkép. A múzeumalapító Blaskovich fivérek szóbeli vezetését követve
évtizedekig úgy mutattuk be ezt az alkotást, hogy a családi szóbeszéd alapján a festmény II.
Rákóczi Ferenc fejedelmet ábrázolja. Ezt 2003 óta bizonyossággal állíthatjuk.
Miért
mondjuk a 18. században készült alkotásról, hogy az oldalnézetben, páncélos viseletben
ábrázolt szakállas férfi II. Rákóczi Ferenc?
Mert a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti
Képcsarnoka rendelkezik e festmény párjával. E portréval 2003-ban a szabadságharc
kitörésének 300. évfordulójára a Nemzeti Múzeumban megrendezett Rákóczi kiállításon
találkozhattunk. A kép aláírásából akkor azt is megtudtuk, hogy ez az egyetlen oldal nézetű
portré Rákócziról, valamint azt, hogy az ismeretlen festő feltehetően Daniel Warou, svéd
származású éremkészítő által a szabadságharc kezdetekor tervezett érméjét vette mintául. A
ritka festményen a fejedelem a páncél fölött köpenyt visel. Ez az olajkép a tápiószelei
múzeum Rákóczi kori anyagának egyik büszkesége.
Agár tiszteletdíj
2021. április 9.
AGÁR TISZTELETDÍJ
A Blaskovich-gyűjtemény ötvös anyagának érdekes darabjai 19. századi ezüst sportdíjak. A
múzeumalapító Blaskovich-fivérek édesapja, Blaskovich Gyula (1843-1911) Heves megyei
birtokán agarakat nevelt és futtatott. A köznemesek körében, a 19. század második felében a
társasági élet fontos színterei voltak az agárversenyek. Amíg az arisztokrácia telivéreket
tenyésztett és lóversenyre járt, a kevésbé tehetős nemesek ezt a társasági élményt az
agárversenyek során érték el. Blaskovich Gyula jó agártenyésztő hírében állt, kapcsolatban
volt Retski Andrással, aki 1851-ben kitűnő könyvet írt az agarak futásáról.
Az ezüst,
fedeles serleget Rajta nevű agár nyerte 1875 -ben a Galgamenti Agarászegyesület versenyén.
Ez a Diána fejjel és CS mesterjeggyel jelzett darab feltehetően Schöller Károly pesti
ezüstműves munkája - olvashatjuk Kótai József ötvösművész (MMA tagja) által a Blaskovich
emlékkönyv számára készített tanulmányában.
Herkules pipa
2021. március 11.
HÉT MŰTÁRGYA
Joseph Schweger Herkules pipája
A mívesen faragott TAJTÉKPIPA a pozsonyi pipakészítő műhelyéből került ki az 1830-as
években.
A ritka technikával készült, egyenes fejű, színezett pipa különlegessége, hogy
formáját tekintve ún. figurával díszített hidaspipa. A barna háttérből az oroszlánbőrön ülő
Herkules fehér aktfigurája emelkedik ki, kezében husángot tart.
A pipafej reneszánsz
jellegű, boltíves épületrészt formáz, amelynek kváder kövei (kifaragott építőkövek) barnára
festettek. A boltívzáró gyámkövek ( a fal síkjából kiugró épületrészek), a vállpárkányok, a
szájperemig fölnyúló kompozit oszlopok világosak. A pipa talpa, nyaka, hídja egyetlen
kinyíló növényt formáz, mely hosszú, keskeny, világos szegélyű, mélybarna levelekből áll. A
kupak áttört, többszörösen tagolt talpas ötvösműre emlékeztet.
A szár- és szájnyílás
ezüsttel peremezett, a szájmontírozáson beütött IS. jegy és JH. véset található.
A pipa
szerepelt a Magyar Nemzeti Múzeum és a keszthelyi múzeum által 2000/2001-ben megrendezett „A
magyar pipa története, magyar történelem pipákon” című reprezentatív tárlaton. A kiállítás
szakmai körökben nagy nemzetközi visszhangot váltott ki, így sikerült külföldi
magánygyűjtőkkel is felvenni a kapcsolatot. Ez segített a pipa alaposabb meghatározásában,
amit dr. Ridovics Anna művészettörténész végzett el.
A figura faragásának stílusa és
kompozícionális elhelyezése alapján megállapítható, hogy a pipa a Frederico Bayleander
amerikai gyűjteményében őrzött, Joseph Schweger által szignált és 1837-re datált Neptun és
Amphitrité történetét megelevenítő pipa édestestvére. Mindezt a pipa szakszerű leírójától,
dr. Ridovics Annától tudhatjuk meg.

18. századi főúri lószerszám
2021. január 29.
A HÉT MŰTÁRGYA
18. SZÁZADI DÍSZES FŐÚRI LÓSZERSZÁM
A 18. században készült az a hátaslóra való, ál-ékkövekkel díszített, vörös bagariabőr
szerszám is, amelyet I. Ferenc József koronázására újíttattak fel, mely szerepelt 1896-ban
az Ezredéves Országos Kiállításon a 4784-es katalógusszám alatt. A szerszámhoz egy
tiszafüredi típusú nyereg, egy ezüstszállal hímzett, piros posztó csótár (lótakaró) és egy
ugyanilyen sabrak (nyeregtakaró) is tartozik. A sabrak és a csótár azonos stílusban készült.
Piros posztóra arany szállal hímzett, levelekből és apró virágokból álló motívumok díszítik.
Ezt az együttest gazdagsága, teljessége, míves kidolgozása miatt bátran tekinthetjük a
múzeum legszebb darabjának.
A kantár tarkószíján, pofaszíjain, homlokszíján és a nyakfüggő szíján részben ál-ékkövekkel
díszített, egymáshoz illeszkedő, aranyozott veretek találhatók. A homlokszíj közepén egy
nagyméretű, szeszélyes vonalvezetésű veret van, amelyről két sorban arany bojtok lógnak. A
tarkószíj és a homlokszíj találkozásánál egy-egy nagy, félgömb alakú fülrózsa helyezkedik
el, közepén nagy, átlátszó, fehér ékkő utánzattal. Az orrszíj közepén egy nagy, hosszúkás
veret van, közepén ál-ékkő berakással. A nyakfüggőnek a tarkó fölötti szakasza bőrből
készült. Ezt egy nagy, ovális, ál-ékköves veret kapcsolja a tarkószíjhoz. A nyakfüggőnek a
fülrózsa magassága alatti része csipkés szélű, kör alakú veretekből összeállított lánc.
Függője a szokásos gömb és félhold. A szárak paszománnyal díszítettek. A szügyelő szíjain
szélesebb paszománycsík van. A vállszíjak és az ugratószíj találkozásánál nagy, szív alakú
veret van, közepén egy nagy, fehér, körben kisebb színes ál-ékkövekkel. A vállszíjakon a
kantáréhoz hasonló, de nagyobb méretű, ál-ékköves veretek figyelhetők meg. A farmatring
szíjait a kereszteződési pontban egy nagy méretű, virág alakú, ál-ékköves rozetta fogja
össze. A szíjaknak a rozetta és a farokhurok közötti szakaszán a kantáréhoz hasonló veretek
futnak. A kengyelek körte alakúak, nagy, kerek, áttört talppal. A tárgy leírását dr.
Szőllősy Gábor muzeológus készítette a tápiószelei múzeum szakkatalógusa számára.
Empire asztali óra
2021. január 21.
Empire asztali álló óra
Az 1800-as évek elején készült álló óra a tápiószelei kúria dolgozószobájának fekete
bútoregyütteséhez illik. Az óra feketére fényezett, lakkozott fából készült két oszlopát
rézveretekkel díszítették. Közöttük hengeres óratok található. Az óralap kerek, arab számos.
Az óra szerkezetét egy kinyitható üveglap védi. Az óratok fölé rézből készült, kiterjesztett
szárnyú sas madár magasodik. Az álló óra talpazatát esztergált oszlopocskákra rögzített,
finom kordonláncok övezik. Az obeliszkszerű, magas oszlopok tetejét aranyozott gombdísz
zárja le.
Az ilyen típusú álló órákat a nemesi kúriákban, kastélyokban asztalokon,
konzolokon vagy a kandallón helyezhették el. A 18–19. században csak a nemesek és a gazdag
polgárok kiváltsága volt, hogy saját időmérő eszközzel rendelkezzek. Az egyszerű embereknek
a templomtorony órája, vagy a Nap állása mutatta az idő múlását.
ÉKSZERLÁDIKA
2020. június 13.
ÉKSZERLÁDIKA A BLASKOVICH-GYŰJTEMÉNYBEN
Gót stílusban felépített, ház alakú ládika lapis lazulival borított, ékkövekkel és
gyöngyökkel díszített ötvösremek. Belül bordó bársonnyal bélelték.
A ládikát sárgaréz
lemezek alkotják, amit aranyozott, ezüstpántokkal felerősített lapis lazuli kőborítás
díszít. A tárgy négy zománcozott, oroszlánszerű karmos lába cizellált sarokdíszben
folytatódik. A ládika legnagyobb, egyenes oldalát oszlopok tagolják, amelyek épületjellegét,
tagolódását hangsúlyozzák. Az oszlopokat spirális, virágfűzér díszítésű zománcozás díszíti.
A négy sarokoszlop tetején négy egyforma női mellszobor látható. A zománcozott oszlopfőkön
egy -egy figura - pl. anyag gyermekével, kardot viselő férfi- található. Az oszlopok közötti
tagon zománcozott hátterű fülkében féldomborművű női alakok sorakoznak. A ládika tetején
cizellált, támlás lócán két beszélgető alak ül, mindkettő fején a velencei doge-k által
viselt sapkához hasonló fejfedőt van. Az egyik figura fiatal nő. A férfialak idősebb,
szakállas férfit mintáz.
Blaskovich György feljegyzései szerint a ládika eredetileg
ereklyetartó volt, amit a 19. században ékszertartónak alakítottak át. Ezt a korábbi
származást nem támasztják alá a restaurátor által megvizsgált készítési technikák. A ládika
díszei, az oszlopok, figurák felerősítése csavarozással történt, amelyek nem kézzel
esztergáltak. (Gépi készítésű csavarokat kb. 200 éve használnak.) A ládikát Lukács Katalin
restaurátor (PMMI) vizsgálta, aki megállapításait a Blaskovichok emlékezet című kötetben
publikálta.
RÉTI ISTVÁN BLASKOVICH GYÖRGY ARCKÉPE, 1901.
2020. június 3.
RÉTI ISTVÁN BLASKOVICH GYÖRGY ARCKÉPE, 1901.
A Trianon 100 jegyében olyan alkotást
választottunk a hét műtárgyként, amelynek származási helye ma már kívül esik az
országhatárain. Réti István (1872-1945), a nagybányai művésztelep egyik alapítója és
szervezője 1901-ben festette ezt a kitűnő arcképet az egyik múzeumlapítóról, Blaskovich
Györgyről (1878-1960). Az „Arckép napsütésben„ című alkotás az új természetszemlélet
plein-air irányzatának színvonalas darabja, nem véletlen, hogy az 1901-es Nemzeti Szalon
kiállításán is bemutatták. A Blaskovich-fivérek és családjuk 1897 és 1901 között e csodaszép
partiumi kisvárosban, Nagybányán éltek. Blaskovich György ide járt gimnáziumba, ezekben az
években volt joghallgató. Szoros barátságba került Réti Istvánnal, aki 1896-tól Nagybányán
élt. Blaskovich György ismerte Réti unokatestvérét a nagybányai gimnáziumból. Nemcsak
ismerte, de modellt ültek Réti első, nagy sikert aratott képéhez, a Bohémek karácsonya
idegenben című alkotáshoz (1893).
Blaskovich György és Réti István barátságát a
tápiószelei múzeumban őrzött levelek mellet a kitűnő arckép is tanúsítja. Aradi Nóra
művészettörténész, e levelezést még nem ismerhette 1957-ben a Réti-emlékkiállítás
szervezésekor (az 1990-es évek közepén kutatta fel és publikálta Gócsáné Móró Csilla). A
szakember megállapította, hogy a festő és a modell nagyon baráti viszonyban lehetett, mert
nem klasszikus arckép készült. Nem a portré volt a lényeg, hanem a plen air-ben festett
alkotás létrehozása, amelyen a művész játszik a fény és árnyék kontrasztjával. A festmény
vakítóan napos, majdnem fehér háttér előtt, szigorú profilban, fekete ruhában,
keménykalapban ábrázolja a férfit. Réti művészetében 1901 egy fordulópont, a napsugár
diadalmas bevonulása új képeibe. E szemlélet egyik első alkotása Blaskovich György portréja,
ami a tápiószelei múzeum képzőművészeti gyűjteményének egyik büszkesége.
PYRKER EGRI ÉRSEK FONOTT SALLANGOS LÓSZERSZÁMA, 1830 k.
2020. május 23.
PYRKER EGRI ÉRSEK FONOTT SALLANGOS LÓSZERSZÁMA, 1830 k.
A Blaskovich családi műgyűjteményben, számukat tekintve nem a jelentős kollekciók közé
tartoznak a lószerszámok, de koruk és kvalitásuk, családtörténeti jelentőségük miatt
közérdeklődésre tarthatnak számot. Ilyen az a hátaslóra való, fonott sallangos szerszám is,
ami egykoron Pyrker János László (1772-1847), egri érsek tulajdonában volt. A lószerszámot
Blaskovich Gyula (1806-1850) hevesi alispán 1848 tavaszán vásárolta a Pyrker-hagyatékból.
Ez a szerszám a 19. század elején a hátaslovakon is széles körben használt, vágott
rojtú fonott sallangokkal díszített lószerszámoknak egy igen szép, jellegzetes képviselője.
A hátaslóra való sallangos szerszám már önmagában is ritkaságnak számít. E darab értékét
ezen felül az is növeli, hogy szinte teljesnek mondható. Minden lényeges része, és főképpen
minden díszítőeleme hiánytalanul, épségben megvan. A sallangok a manapság a fogatos
szerszámokon használatosaknál keskenyebb szíjakból készültek, ezért sokkal finomabb,
csipkeszerűbb hatást keltenek. Fokozza ezt az is, hogy az aranyozott réz veretékek finomabb
kidolgozásúak és részben kisebb méretűek a ma használatosaknál. Ez alól talán csak a Pyrker
érsek címerét ábrázoló veretek jelentenek kivételt. A címer rajzolatjának aprólékossága és
az érseki attribútumok nem tették lehetővé a méretek korlátlan csökkentését, de a címer
egyébként is kiemelt jelentőségű a szerszám díszítései között, hiszen három helyen is
megjelenik: a homloksallangon, és a farmatring két oldalsallangján.
A múzeum
lószerszám gyűjteményének szakmai feldolgozása dr. Szőllősy Gábornak, a MMgM muzeológusának
köszönhető.
Fettich Nándor: Ezüst tál, 1947.
2020. május 3.
Ezüst tál a Blaskovich Kúria megmentésének emlékére
A tápiszelei múzeum egyetlen modern ötvösmunkája egy 33 cm átmérőjű domborított ezüst
tál. A Blaskovich testvérpár számára Fettich Nándor régész-ötösművész 1947-ben ajándékba
készítette ezt a munkát annak emlékére, hogy a Blaskovich - kúria a második világháborút
épségben átvészelte.
A tál közepén kusza lángnyelvekből emelkedik ki egy szarvas, amit
körül vesznek a családtagok védőszentjei, „S GEORG, S JOAN CHRYSTO, SA MARIA” vagyis Szent
György, Szent János evangélista és Szűz Mária. A forrongó, kavargó, lángoló környezetből
legfelül kirajzolódik a kúria képe, jelképezve, hogy túlélte a zűrzavaros időszakot. A
művész feliratot is készített az alkotásra: „Blaskovich György, János és Máriának, a
tápiószelei» múzeum« épen maradásának emlékére 1944-45.”
A fivérek figyelemmel kísérhették a 33 cm átmérőjű domborított tál terveit és készítésének
menetét, mert Blaskovich János naplójában május 10-én így írt: „Fettich kihozta a készülő
nagy tálat meg a berezelt Szvatoplukot. A tálon az alakok már be vannak vésve. Az össze nem
tartozó dolgok összhangba hozása kitűnően sikerült. Csak legyen türelme mindent szépen
kikalapálni. Fettich is sokat vár a táltól. A legszebb munkái közé fogja besorolni.” A tálat
a mester szignójával hitelesítette: FETTICH N. Op. 12. 1947. VI-VII.
CSINKAPUSKA, 1600-as évekből
2020. április 21.
A Blaskovich-gyűjtemény legszebb, legnemesebb lőfegyvere az 1600-as években készített
keréklakatos csinkapuska. A Blaskovich családi hagyomány Zrínyi Ilona tulajdonának tartja a
gyűjtemény legmívesebb és legrégibb lőfegyverét. Blaskovich János a Magyar Nemzeti
követséghez írott levelében szól erről, egy Rákóczi emlékkönyvben látható képre hivatkozva.
R. Várkonyi Ágnes történész professzor asszony a tápiószelei múzeumban tett látogatása során
elmondta, hogy a fegyver mívessége alapján, akár Zrínyi Ilonáé is lehetett volna. A gyönyörű
főúri vadászpuskáról ezt hitelt érdemlően nem tudjuk bizonyítani, de dörzskerekes elsütő
szerkezete, csont- és gyöngyházberakásokkal történő díszítettsége miatt a múzeum különleges
tűzfegyvere.
A fegyver csöve négyszögletes, a vége felé enyhén megvastagodik, a célgömb
és a hengeres irányzék rézből készült. Keréklakatos elsütőszerkezetének rugónyelve kívül
található, ez a kurlandi típusokra jellemző. A puska ágyazata barna színű fa, amelyet
gazdagon díszítettek gyöngyház- és csontberakással. Az apró vadakat ábrázoló motívumok közül
többször előfordul a kutyától űzött nyúl. A fegyver tusán unikornis és ülő mókus látható. Az
állatábrázolások mellett legtöbbször makkot láthatunk. A fegyver lakatszerkezete leveles
virágokkal vésett és hatalmas, különös módon, emberi fejet formáz. A fegyver kis kalibere és
gazdag díszítésének alapján arra következtethetünk, hogy e Sziléziában, valószínűleg
Teschenben készült fegyver (a neve is e város elnevezésének magyarosított változatából
származik: csuszka-, tessiszka-, tesényi-, teskenyi-, tessini-, puska) főúri vadászpuska
volt, amellyel apró vadakra, madarakra vadásztak.