MÚZEUMI ÓRÁK TÉMÁI
1. Ábrázolás és művészet
A múzeumi órákon a diákok játékos formában
ismerkedhetnek meg a természetes és mesterséges anyagokkal, formákkal, valamint a művészeti ágakkal.
A képző- és iparművészet ágait a múzeumi tárgyak segítségével szemléltetjük.
A múzeumi órák
a következő témakörökben kérhetők:
a. Művészeti műfajok, ágak. Művészeti ágak csoportosítása, a múzeumi tárgyak
besorolása.
b. Színek világa, a festészet. Mi a portré, a csendélet, a tájkép?
Példa a hideg és meleg színű festményekre, olajképre, akvarellre, grafikára.
c.
A formák világa, a szobrászat. Miből készülnek a szobrok? Szobor, dombormű
különbségei.
A múzeumi órák időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 3-4. osztály
Kapcsolódó
tantárgy: rajz és vizuális kultúra
2., Botanikai tanösvény
A kúriakertben kialakított botanikai tanösvény kiváló színhelye a környezetismeret óráknak. A
tanösvény tájékoztató táblái a kert élővilágát mutatják be.
Alsó tagozatosok számára a
következő témákat ajánljuk:
a. A kúriakert öreg és fiatal fái. A fák
jellegzetességeinek megfigyelése, a fajták meghatározása.
b.
A kúriakert lakói, a madarak. A madarak felismerése és meghatározása, odútípusok és
ismertetőtáblák megfigyelése.
A foglalkozásokhoz foglalkoztató lap is a rendelkezésre áll.
A múzeumi órák
időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 3-4. osztály
Kapcsolódó tantárgy:
környezetismeret
3. A ház és az ember
A foglalkozáson összehasonlítjuk az egykori lakóházakat a
maival. Beszélgetünk a népi lakóházakról, berendezésükről. Megfigyeljük a Blaskovich kúria
berendezését és azok használhatóságát, funkcióit, kényelmét. iNTERAKTÍV játékok teszik szemléletessé
a terek és tárgyak megismerését. Kályhakirakót állítunk össze.
A foglalkozáshoz foglalkozató lap is a rendelkezésre áll.
A múzeumi óra időtartama:
2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 2-4. osztály
Kapcsolódó tantárgy:
környezetismeret
4. Szép tárgyak dicsérete. A karosszék
A múzeumi óra a lakás alapvető
bútoraival és funkciójával ismerteti meg a diákokat. Milyen a kárpitozott szék? Mi a kanapé, a
karosszék? Megfigyeljük a Blaskovich kúria ebédlő, szalon, nappali és dolgozó szobájának bútorait:
asztalokat, vitrineket, szekrényeket, ülőgarnitúrákat.
A múzeumi óra időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 3-4. osztály
Kapcsolódó
tantárgy: környezetismeret
5. Tápiószele múltja és jelene. Helytörténet
Időutazást teszünk településünk
múltjában. Milyen volt a település a honfoglalás előtti időkben, a középkorban, vagy 200 évvel
ezelőtt? Megismerjük a település első pecsétjét, elnevezéseit, a szomszédos falvakat. Milyen
épületek, építmények álltak régen? Korabeli fotókat vaktérképen helyezünk el.
A foglalkozáshoz foglalkozató lap is a rendelkezésre áll.
A múzeumi óra időtartama:
2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 4. osztály
Kapcsolódó tantárgy:
környezetismeret
6. Rákóczi fejedelem és kora
Az állandó kiállításhoz kapcsolódó múzeumi óra a
korabeli tárgyak – fegyverek, csataképek – segítségével idézi fel e korszakot. A Rákóczi
szabadságharc zászlaját készítjük el.
A múzeumi óra időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 4. osztály
Kapcsolódó
tantárgy: magyar irodalom
7. Az 1848/49-es szabadságharc emlékei
A múzeumi séta során az 1848 – 49-es
időszakról beszélgetünk. A múzeumi tárgyak tükrében a korabeli fegyverzetet, öltözetet, pipát is
megfigyelhetjük. Az órán nemzetőri összeírást készítünk lúdtollal.
A múzeumi óra időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 4. osztály
Kapcsolódó
tantárgy: magyar irodalom