Múzeumi órák alsósoknak

 

MÚZEUMI ÓRÁK TÉMÁI

1. Ábrázolás és művészet
A múzeumi órákon a diákok játékos formában ismerkedhetnek meg a természetes és mesterséges anyagokkal, formákkal, valamint a művészeti ágakkal. A képző- és iparművészet ágait a múzeumi tárgyak segítségével szemléltetjük.
A múzeumi órák a következő témakörökben kérhetők:


a. Művészeti műfajok, ágak. Művészeti ágak csoportosítása, a múzeumi tárgyak besorolása.
b. Színek világa, a festészet. Mi a portré, a csendélet, a tájkép? Példa a hideg és meleg színű festményekre, olajképre, akvarellre, grafikára.
c. A formák világa, a szobrászat. Miből készülnek a szobrok? Szobor, dombormű különbségei.


A múzeumi órák időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 3-4. osztály
Kapcsolódó tantárgy: rajz és vizuális kultúra

2., Botanikai tanösvény

A kúriakertben kialakított botanikai tanösvény kiváló színhelye a környezetismeret óráknak. A tanösvény tájékoztató táblái a kert élővilágát mutatják be.
Alsó tagozatosok számára a következő témákat ajánljuk:
a. A kúriakert öreg és fiatal fái. A fák jellegzetességeinek megfigyelése, a fajták meghatározása.
b. A kúriakert lakói, a madarak. A madarak felismerése és meghatározása, odútípusok és ismertetőtáblák megfigyelése.

A foglalkozásokhoz foglalkoztató lap is a rendelkezésre áll.
A múzeumi órák időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 3-4. osztály
Kapcsolódó tantárgy: környezetismeret

3. A ház és az ember
A foglalkozáson összehasonlítjuk az egykori lakóházakat a maival. Beszélgetünk a népi lakóházakról, berendezésükről. Megfigyeljük a Blaskovich kúria berendezését és azok használhatóságát, funkcióit, kényelmét. iNTERAKTÍV játékok teszik szemléletessé a terek és tárgyak megismerését. Kályhakirakót állítunk össze.

A foglalkozáshoz foglalkozató lap is a rendelkezésre áll.
A múzeumi óra időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 2-4. osztály
Kapcsolódó tantárgy: környezetismeret

4. Szép tárgyak dicsérete. A karosszék
A múzeumi óra a lakás alapvető bútoraival és funkciójával ismerteti meg a diákokat. Milyen a kárpitozott szék? Mi a kanapé, a karosszék? Megfigyeljük a Blaskovich kúria ebédlő, szalon, nappali és dolgozó szobájának bútorait: asztalokat, vitrineket, szekrényeket, ülőgarnitúrákat.

A múzeumi óra időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 3-4. osztály
Kapcsolódó tantárgy: környezetismeret

5. Tápiószele múltja és jelene. Helytörténet
Időutazást teszünk településünk múltjában. Milyen volt a település a honfoglalás előtti időkben, a középkorban, vagy 200 évvel ezelőtt? Megismerjük a település első pecsétjét, elnevezéseit, a szomszédos falvakat. Milyen épületek, építmények álltak régen? Korabeli fotókat vaktérképen helyezünk el.

A foglalkozáshoz foglalkozató lap is a rendelkezésre áll.
A múzeumi óra időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 4. osztály
Kapcsolódó tantárgy: környezetismeret

6. Rákóczi fejedelem és kora
Az állandó kiállításhoz kapcsolódó múzeumi óra a korabeli tárgyak – fegyverek, csataképek – segítségével idézi fel e korszakot. A Rákóczi szabadságharc zászlaját készítjük el.

A múzeumi óra időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 4. osztály
Kapcsolódó tantárgy: magyar irodalom

7. Az 1848/49-es szabadságharc emlékei
A múzeumi séta során az 1848 – 49-es időszakról beszélgetünk. A múzeumi tárgyak tükrében a korabeli fegyverzetet, öltözetet, pipát is megfigyelhetjük. Az órán nemzetőri összeírást készítünk lúdtollal.

A múzeumi óra időtartama: 2x45 perc, ajánlott korosztály: általános iskola 4. osztály
Kapcsolódó tantárgy: magyar irodalom