Sajtóközlemény
2023. február 15.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Mindennapi élet a kúriában és a régi
falun
Múzeumpedagógiai fejlesztések a
Mezőgazdasági Múzeum tápiószelei Blaskovich
Múzeumában
A Magyar Mezőgazdasági Múzeum tápiószelei
filiáléjában, a Blaskovich Múzeumban nagyszabású és
hatékony múzeumpedagógiai fejlesztés ment végbe 2019
és 2023 között a VEKOP-7.3.4-17-2018-00031 pályázat
keretében.
A közgyűjtemény ilyen irányú
fejlesztése során számos pedagógiai és NAT-hoz
köthető célt sikerült megvalósítani a hatékony és
játékos ismeretátadás modern formáinak
használatával, ugyanakkor a hagyományokra
támaszkodva. A bevont személyek és oktatási
intézmények száma – 12 oktatási nevelési intézményi
partner –, és együttműködése azt mutatja, hogy
hatásában a projekt túlnőtt a helyi, a kistérségi
kereteken a Tápiómente kistérségéből fejlődve
regionális jelentőségűvé vált. A projekt tárgyi
alapját az oktatás nevelés korszerű múzeumpedagógiai
eszközeinek, demonstrációs elemeknek, a
segédanyagoknak a biztosítása adta. A projekt egyik
fő újdonsága az a múzeumpedagógiai füzetsorozat,
melyet a hétköznapi gyakorlatban mindennaposan,
hasznosan forgathatnak a pedagógusok, szülők,
gyerekek.
2019 és 2023 között a tervezettnél
jóval több, összesen 5516 fő iskolás és óvodás
gyereket, 266 alkalommal fogadtak foglalkozáson a
Magyar Mezőgazdasági Múzeum Blaskovich Múzeumának
munkatársai.
A projekt fő eredménye volt, hogy
a diákok számára az informális tanulás szintjén
megvalósított foglalkozások, órák, műhelymunkák
során az ismeretszerzés folyamata eredményesebbé
vált. A befogadást erősítette a tárgyak használata a
tanulás folyamatában az egyedi környezetben.
Hozzájárult a gyerekek képesség-, és
kulcskompetenciáinak fejlesztéséhez.
A projektben a nemzeti stratégia elvei is
érvényesültek, mert a foglalkozásokhoz kacsolódó
manuális tevékenység fejlesztette a kreativitást,
öntevékenységet és a gyerekek alkalmazkodó
képességét, vagyis az alkalmazkodást egymáshoz és a
kulturális értékek, műtárgyak befogadásához.
Integrált programjaink ugyanakkor erősítették
a társadalmi kohéziót és a hátrányos helyzetűek
felzárkóztatását.
A megvalósított
múzeumpedagógiai programokban a résztvevők
informális tanulási folyamatban a hangsúly
áthelyeződött a szóbeli ismeretátadásról az
érzelmekkel, élményekkel megerősített tanulási
folyamatra, a képesség és készségfejlesztésre.
Köszönhetően a szokatlan tanulási körülményeknek és
anyaghasználatnak, nagy mértékben fejlődött a diákok
kreativitása.
A projekt egyes foglalkozásait az alábbi témakörök
szerint csoportosítottuk.
A KINCSEM A KÚRIÁBAN elnevezésű foglalkozások
feldolgozása során egy hungaricum esélyes tápiómenti
emlék, a verhetetlen csodakanca történetével
ismertettük meg a kicsiket és kisdiákokat. Ez a
programsorozat a szülőföld szeretetét, a gyerekek
identitástudatát erősítette.
A JÁRTAMBAN,
KELTEMBEN téma ismertetésénél a kúriakert különleges
természeti és épített környezetét használtuk. A
Blaskovich Múzeum tárgyi világa a 19. századi magyar
köznemesség életmódjához, művelődés és
művészettörténetéhez kötődik.
További
foglalkozás témáink voltak: MINDENNAPI
HAGYOMÁNYAINK, GYERMEKÉLET, GYERMEKVILÁG
EGYKORON.
A nádfedeles zsellérház berendezése a
20. század elejének paraszti világát idézi. A kúria
és a parasztház alkalmas volt a kétféle életmód és
tárgyi világ összehasonlítására, melynek során az
ismeretszerzés érdekesebbé és hatékonyabbá vált.
Kiemelendő még a tápiószelei általános iskola
alsó tagozatának diákjainak képzőművészeti
műhelymunkája, mely a MŰVÉSZET DICSÉRETE címet
viseli.
Az Illés Márta festőművész vezetésével
szervezett, újabb technikákat is alkalmazó
foglalkozások során sokat fejlődött a gyerekek
esztétikai érzéke, kifejezőképessége.
A kulturális óra és foglalkozás sorozathoz óvodai és
iskolások számára foglalkoztató lapokat
készítettünk. Összesen tíz féle foglalkoztató füzet
készült, hat az iskolásoknak, négy pedig az
óvodásoknak. Elkészült a foglalkozások tématerve,
valamint az egyes foglalkozások óravázlata.
Szakirodalmi és szemléltető anyagokat
gyűjtöttünk, készítettünk.
Mindezzel a
megújított múzeumpedagógiai tevékenység jelentősen
hozzájárult a tápiószelei Blaskovich Múzeum
közgyűjteményi funkcióinak bővüléséhez, a
múzeumpedagógiai kínálatának szélesítéséhez.
A
projekt kézzelfogható és jelentős eredményének
tekinthetők a közösen készített egyedi interaktív
játékok: memóriajáték, puzzle, interaktív tábla,
társasjáték stb. számos formában. Ezek a játékok
hasznos eszköznek bizonyultak a játékos, élményszerű
ismeretszerzés megvalósításában.
A 19. századi
kúria hétköznapjait nemcsak az itt őrzött gazdag
tárgyi világ segítségével lehet már megismerni,
hanem fel lehet ölteni korabeli öltözéket is a
díszmagyartól a paraszti viseletig. Mindez az
újonnan beszerzett, felvehető ruhák segítségével
lehetséges.
PROJEKTZÁRÓ RNDEZVÉNY
A
Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár tisztelettel
meghívja önt
2023. február 23-án, csütörtökön
13 órára
a MMgMK-Blaskovich Múzeumába, 2766
Tápiószele, Múzeum út 13.
a Versenyképes
Közép-Magyarország Operatív Program,
Kulturális
intézmények a köznevelés eredményességért című
a VEKOP-7.3.4-17-2018-00031 számú, Mindennapi élet a
kúriában és a régi falun című pályázaton
elnyert
támogatás
PROJEKTZÁRÓ RENDEZVÉNYÉRE és
A ló a kúria életében c. témanapra
A rendezvény programja:
13:00 A
tápiószelei Blaskovich Múzeum múzeumpedagógiai
tevékenysége az informális
tanulás
szolgálatában. Képes beszámoló a megvalósított
foglalkozásokról.
Gócsáné dr. Móró Csilla és
Pestiné Nagy Judit
13:20 A résztvevő
oktatási-nevelési intézmények tapasztalatai
Blaskovich
János Általános Iskola, Tápiószele
Csicserke
Óvoda, Tápiószele
Dr. Papp Károly Általános
Iskola, Tápióság
Kazinczy Ferenc Általános
Iskola, Tápiógyörgye
Kubinyi Ágoston Általános
Iskola, Tápiószentmárton
Laky Ilonka Általános
Iskola, Ecser
Matolcsy Mátyás Általános Iskola,
Farmos
Napköziotthonos Óvoda, Farmos
Tápiószőlős-Újszilvás
Református Általános Iskola Napköziotthonos Óvoda
Tápiószőlős,
Tápiószőlős-Újszilvás Református
Általános Iskola tápiószőlősi tagintézménye
Tápiószőlős-Újszilvás
Református Általános Iskola újszilvási
tagintézménye
Váci Mihály Katolikus Általános
Iskola, Nagykáta
14: 00 A Témanap
foglalkozásai, programjai
Ismeretátadás, játék
és kézműveskedés a beszerzett eszközök, anyagok
használatával.
A projekt során beszerzett
oktatást segítő eszközök, foglalkoztató lapok
bemutatása és
használata.
17:00 Zárszó:
Tájékoztató a projekt fenntartásról, együttműködés
lehetőségeiről
Információ és bejelentkezés:
06-53-380-157
blaskovichmuzeum@mmgm.hu
http://blaskovichmuzeum.hu/muzeumpedagia/tematikus-foglalkozasok
2021. május 30.
Vekop -7.3.4-17-2018-00031 pályázat „Kulturális
intézmények a köznevelés eredményességéért” témában
2020. február 1.
A VEKOP-7.3.4-17-2018-00031
azonosító számú, „Mindennapi élet a kúriában és a
régi falun” című projekt keretében megvalósuló
tematikus kulturális foglalkozások:
A GYERMEKÉLET, GYERMEKVILÁG EGYKORON
című foglalkozássorozat foglalkozásain a gyerekek
időutazást tesznek az úri és a paraszti világba. Két
foglalkozás témája a Blaskovich kúriához
kapcsolódott, a többi a zselléri házhoz és
tárgyaihoz.
A diákok a kúriában megismerkedtek
a gyermek Blaskovich testvérek életével. Régi
fényképek segítségével megfigyelhették a fiú és lány
viseletet. A családi fényképek és festmények
segítségével összeállították a Blaskovich família
családfáját. Megtudták mivel játszottak a gyermekek
egy úrilakban. A foglalkozáson megismerkedtek a
kúriában őrzött gyermekjátékokkal, nemcsak az
állandó kiállítás tárgyait, hanem a raktárban őrzött
darabokat is bemutattuk egy mini kiállítás
alkalmával. Összehasonlítottuk a régi játékokat a
mai játékok alapanyagával. Megismerkedtek logikai és
társas játékok szabályaival, kipróbálhatták, milyen
ügyesek a kirakójátékban, sakkban, malomban.
Másolatot készítettünk korabeli papírjátékról,
melyet kiszínezhettek, hazavihettek a gyerekek.
A
következő téma a korabeli iskolai életbe kalauzolta
a diákokat. ismeretet szereztek az írás
kialakulásáról, fejlődéséről és az íróeszközökről.
Megismerték, hogyan és mivel írtak a Blaskovich
testvérek. Megfigyelték a kúria dolgozó szobájában
kiállított íróasztal tárgyait, a korabeli
eszközöket: itatós párnákat, tollakat,
tintatartókat. Blaskovich Mária írásfüzetéből
másolva kipróbálták, mivel volt könnyebb írni:
lúdtollal vagy fém végű mártogatós tollal. Nemcsak
régi íróeszközöket ismerték meg, hanem a kúria régi
bútorait: íróasztalokat, írószekrényeket is. Az
egykori levélírási módokat, szokásokat tudtak meg,
pl. ragasztó előtt hogyan biztosították a
levéltitkot, hogy a levél tartalmát csak a címzett
tudja meg. A gyerekek ki is próbálhatták a
pecsételést: pecsétviaszt, pecsétnyomókat is
vásároltunk.
Megfigyeltünk egy régi órarendet,
melyet Blaskovich György tolltartójában láthatunk.
Palatáblákat vásároltunk, melyeket ki is
próbálhattak a diákok, hogyan tanultak régen az
iskolában e tárgy segítségével. A tanulást, a
foglalkozások elmélyítését foglalkoztató lap
kitöltése segítette.
A foglalkozássorozat része
volt a paraszti életmód gyermekivilágot tükröző
tárgyainak megismerése. A zsellérház berendezési
tárgyai közül kiemeltük a textíliákat, a ház
díszeit, használati tárgyait és a ruhadarabokat.
Megismerkedtek az öltözetek alapjául szolgáló vászon
készítésével. A kender feldolgozásához szükséges
tárgyak egy része megtalálható a zsellérház
berendezési tárgyai között: tiloló, gereben,
guzsaly, rokka. A diákok az interaktív foglalkozás,
ruhamustra keretében felpróbálhatták a paraszti
viselet jellegzetes ruhadarabjait: bőgatyát, inget,
blúzt, szoknyát. Ezeket a paraszti viseleti
ruhadarabokat a pályázat segítségével tudtuk
megvásárolni.
A kamrában elhelyezett tárgyak
adtak alkalmat a munkaalkalmak, munkamegosztás a
családban, valamint a jeles napok, ünnepnapok
témájának feldolgozásához. A gyerekek tápiószelei
mesterek műhelyeibe is bepillantást nyerhettek: a
kovács, cipész, kötélgyártó, bognár legfontosabb
szerszámaival ismerkedtek meg. Az új ismereteket,
fogalmakat foglalkoztató lapok segítségével
mélyítették el. A foglalkozásokat énekes és népi
játékok egészítették ki.
A Gyermekélet,
gyermekvilág egykoron foglalkozássorozat
megvalósításakor célunk volt, hogy a gyerekek
bepillantást nyerjenek a természet kínálta anyagok
felhasználására is: hogyan készítették dédapáink
gyermekként saját játékaikat? A játékok fűben, fában
foglalkozást Kovács Zoltán népi iparművész,
kosárfonó, szakoktató vezette. Az ügyességi
játékokon kívül a kosárfonás mesterségébe is
bepillanthattak a gyerekek: fűzfavessző, fonalak és
szalagszövő segítségével szőttek.
A
foglalkozássorozattal a tárgyakkal való tanulást
erősítettük. Felhasználtuk a kúria és a zsellérház
tárgyai, régi fényképek alapján készített interaktív
játékokat. A pályázat segítségével memória
játékokat, kockakirakókat, logikókat, puzzle-ket,
tili – toli játékokat, dominókat, satírozókat
készíttettünk. A Blaskovich fivérek társasjátékai
alapján elkészíttettük a Mulatságos egyszeregy
társasjátékot.
Az iskolásoknak a Gyermekélet,
gyermekvilág egykoron, Élet a zsellérházban, Élet a
kúriában foglalkoztató lapok, az óvodásoknak Élet a
zsellérházban, Élet a kúriában foglalkoztató lapok
segítették az ismeretanyag feldolgozását.
A MINDENNAPI HAGYOMÁNYOK EGYKORON
foglalkozássorozat
foglalkozásait a Blaskovich kúriában és a
zsellérházban megosztva tartottuk.
A célunkat
elértük, hogy a gyermekek megismerkedjenek a kúria
fogalmával, építésének főbb jellemzőivel. A kúria
alaprajzának segítségével mutattuk be a lakószobákat
és a szobák jellegzetes tárgyait. A tanulók
elkészíthették a kúria makettjét papírból.
A
kúria lakóinak, a köznemességnek mindennapjait és
ünnepnapjait mutattuk be néhány tevékenységen
keresztül: vadászat, agarászat, lóversenyzés. A
családi vadászeszközök és vadásztrófeák, az
agárversenydíjak és Kincsem egyetlen megmaradt
díjának bemutatása jelentette tárgyi alapját a téma
feldolgozásának. A tanulást interaktív játékok,
foglalkoztató lap segítette.
A zsellérházban
megismerkedtek a gyerekek a magyar népi építészet
táji jellemzőivel, a tápiószelei zsellérház
építésével. Milyen alapanyagokat használtak fel a
ház építéséhez? A foglalkozáson megismerték a
parasztház beosztását, berendezési tárgyait. Egy
fontos alapanyag, az agyag megmunkálását egyénileg
ismerték meg a gyerekek, agyagedényt készítettek.
A
foglalkozássorozat során a tanulók megismerkedtek a
zsellérház régi lakóival, öltözetükkel,
feladataikkal. Bemutattuk a sütés – főzés régi
eszközeit, a női és a férfi munkaeszközöket.
Betekintést nyerhettek egy paraszti háztartás
mindennapjaiba. A foglalkozáson a helyi mesterekkel
és műhelyeikkel is megismerkedhettek.
Milyen
hagyományokat örökítettek a régi falun az asszonyok
leányaikra, a férfiak fiaikra? Hogyan maradt fenn
évszázadokig a családi élethez kötődő
szokásrendszer? Az Apáról fiúra foglalkozást külsős
szakember, Kovács Zoltán vezette, aki egy régi
mesterséget, a kosárfonást is bemutatta a
gyerekeknek. Vezetésével fűzfavesszőt szőttek a
diákok, a kisebbek a káka megmunkálásával játékot
készítettek, ügyességi feladatokat oldottak meg.
A
téma feldolgozását iskolásoknak és óvodásoknak szóló
foglalkoztató lapok segítették: Mindennapi élet a
kúriában, Élet a kúriában, Élet a zsellérházban. A
foglalkozásokhoz a kúria és a zsellérház tárgyaiból,
valamint régi fényképekből interaktív játékok is
készültek: kockakirakó, puzzle, memória, dominó,
satírozó, tili – toli játékok.
Vekop -7.3.4-17-2018-00031 pályázat „Kulturális
intézmények a köznevelés eredményességéért” témában
2020. február 1.
A VEKOP-7.3.4-17-2018-00031
azonosító számú,
„Mindennapi élet a kúriában és a régi falun” című projekt keretében
9 iskolai és 3 óvodai intézmény
tanulóinak
tartunk INGYENES MÚZEUMPEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁSOKAT a
MMgMK-Blaskovich Múzeumban.
KINCSEM, a CSODAKANCA című múzeumpedagógiai
foglalkozások helyi és környékbeli gyerekeknek
Minden intézményből
egy csoport öt alkalommal látogat
el a tápiószelei múzeumba. Ezek a foglalkozások
nemcsak a szelei, de az összes partner intézmény
tanulóinak ingyenesek, sőt legtöbbjük szállítását is
tudjuk finanszírozni. Így a szeleiek mellett
újszilvási, györgyei, farmosi, nagykátai, tápiósági,
tápiószentmártoni, tápiószőlősi, ecseri diákok,
szelei, szőlősi és farmosi ovisok vesznek részt
ezeken a kulturális foglalkozásokon.
A gyerekek sok új ismeretet szerezhetnek a lovakról,
a lovak életéről, használatáról, fajtáiról,
természetesen a Blaskovichok lószeretetéről,
lótenyésztéséról és Kincsemről. A pályázat révén
sokféle demonstrációs eszköz és interaktív játék
teszi élménnyé az informális tanulást. Készül
iskolások számára foglalkoztató lap, de különleges
lesz az ovis anyag. Illés Márta csodálatos, egyedi
rajzai ékesítik az óvodásoknak készített színezőt,
foglalkoztatót. A kitűnő kivitelezés a Tápió Nyomda
munkáját dicsérik.
Kincsem, a csodakanca olyan
téma, ami a pályázat lebonyolítása után is szerepel
múzeumpedagógiai kínálatunkban. Ezért fontos, hogy
többféle interaktív játék készül e témához pl.
tili-toli, álló memóriaforgató, mágnes kirakó,
A/3-as puzzle, satírozó, varázskocka kirakó. Patkós
Stúdió interaktív játékai már másfél évtizede
színesítik a Blaskovich Múzeum foglalkozásait, ami e
pályázati támogatás révén jelentősen bővül.
Bízunk
abban, hogy a foglalkozásokon résztvevő szelei
gyerekek újabb tudással felvértezve és élményekkel
távoznak a múzeumból.
JÁRTAMBAN, KELTEMBEN - a Blaskovich kúria és
kertje című tematikus foglalkozás
Téma a kúria és környezetének megismerése. Séta
a múzeumkertben. Élőben, in situ a kúriakert
megtintése.
A foglalkozádokat 3-6. osztályosoknek ajánljuk.
Időtartam 2x45 perc.
1. foglalkozás: A Blaskovich kúria épülete,
lakórész, konyhaház. Mivel világítottak, hogyan
mostak 100 éve? Hol volt a fürfőszoba, mosókobnyha,
ki lakott a cseládszobában? Hogy volt a családnak
melegvíz, ételhűtés 100 éve?
A kert fajtái (angol és francia kert). A Blaskovich
kúria és kertjének története, kialakítása,
szerkezete (kúriaépület, díszkert, haszonkert).
2. foglalkozás: A kúriakertet díszítő szobrok,
építmények. A szobrok anyagai, kora. Séta a
botanikai tanösvényen, játék a kültéri interaktív
játékokkal, satírozóval.
3. foglalkozás: Megismerjük a kúriakert fáit.
Megnézzük a legnagyobb, legrégebb ültetésű ( 100
éves) és legjellegzetesebb fákat (platán, hárs,
tölgy, gesztenye, juhar). A virágzó fákat (fajtáblán
láthatjuk virágát) liliomfa, Júdásfa. A kert
cserjéit, évelő és egynyári növényeket, a
herbáriumot, a fűszer -és gyógynövényeket.
4. foglalkozás: A kúriakert állatvilága. In situ,
élőhelyek megfigyelése, természetes, mesterséges
odúk, madárfészkek megtekintése. Múzeumi kiállítás-
ebédlő trófeáinak megtekintése. A kúriakert állatai
régen és most. Haszon-háziállatok fogalma, fajtái.
Kert vadon élő emlős állatai, madarai. Séta a
botanikai tanösvényen.
Foglalkozásokhoz minden
alkalommal tevékenykedtetés kapcsolódik. Pl.
Pauszpapírra a 100 éves kertterv átrajzolása, kerti
sövénylabirintus és virágszőnyeg minta kiegészítése.
Interaktív játékok:
Óriás puzzle: kúria épülete, kúriakert díszei. A/3
puzzle: régi kertterv és kúriakert részlet,
tili-toli: mai kertrészlet, satírozó: múzeumépület,
álló memória: kúriakert díszei, kúriakert növényei
állatai. Kockakirakó, memóriajáték.
Művészet dicsérete képzőművészeti műhelymunka
2019. szeptember 11.
Projekt száma:
VEKOP-7.3.4-17-2018-00031
Projekt címe: Mindennapi élet a kúriában és a
régi falun
A
MŰVÉSZET DÍCSÉRETE
műhelyfoglalkozás sorozat indult tápiószelei
iskolásoknak. Aképzőművészeti foglalkozásokat
Illés Márta festőművész
vezeti .
A foglalkozások ingyenesek a VEKOP "Kulturális
intézmények a köznevelés eredményességéért" pályázat
eredményeként.
A foglalkozások 2019/2020-as tanévben zajlanak,
félévente 5-5 alkalommal.
Célja: Különböző képzőművészeti
technikák megismerése. Képzelőerő esztétikai-
művészeti tudatosság és
kifejezőképesség fejlesztése. A gyermek megtanulja
gondolatait, érzéseit, élményeit vizuális nyelvi
eszközökkel kifejezni és ehhez megismer újabb
technikákat. A vizuális nevelés kiemelt fontosságú
feladata a kreativitás működtetése, illetve
fejlesztése. A fejlesztés lényege az örömteli
élményt nyújtó, a személyes megnyilvánulásnak
legnagyobb teret adó alkotó tevékenység
megszerettetése, ezáltal a motiváció fokozása, egy
szélesebb értelemben vett alkotómagatartás
kialakítása. A foglalkozás segíti a művészeti
alkotások mélyebb megértését. A vizuális alkotó
tevékenység fejleszti a más területekhez szükséges
képességeket.
Az egyes foglalkozások témái:
1. Művészeti technikák, műfajok, csoportkép festése
életnagyságban
2. Hamis relief készítés
3.
Formák világa, absztrakt formák létrehozása,
kötéllel festés.
4. Különleges technikák a
festészetben, gyanta, viaszfestéses technika.
5.
Viaszkaparásos technika, illusztráció készítése
irodalmi, zenei műhöz.
6. Fólia effektek
vízfestékkel.
7. Téralkotás, maradandó térbeli
formák, kenyér függők készítése.
8. Tükör
festmények, tükröződés a vízen.
9. Dombormű
készítés, alumínium fólia domboroművek.
10. A
pointilizmus, pukkancs papírral.
Vekop „Kulturális intézmények a köznevelés
eredményességéért” témában
2019. szeptember 1.
A tápiószelei múzeum a
„Kulturális intézmények a köznevelés
eredményességéért” témában
európai uniós támogatásban részesült
múzeumpedagógiai munkájának támogatására.
A
pályázatot az anyaintézmény, a Magyar Mezőgazdasági
Múzeum és Könyvtár gondozza.
Projekt azonosító
száma:
VEKOP-7.3.4-17.- 2018-0003
A projekt címe:
Mindennapi élet a kúriában és régi
faluban
A tápiószele Blaskovich Múzeum által kidolgozott és
Tápiószelén
2019. szeptember 1-tól 2022. augusztus
31-ig
megvalósuló projekt elsődleges célja az, hogy a
múzeum köznevelési szerepét erősítse. Ezért az
informális tanulás keretében
4 féle foglalkozási egységet
kínálunk a 8 általános iskola 4-4
tanulócsoportjának, valamint az együttműködésbe
bevont 4 óvodának.
12 intézményből kettő helyi, a
többi környékbeli, tápiómenti.
A tervezett múzeumi foglalkozásoknál
elsődleges módszer, hogy a tárgyak eredetisége
„beszéljen”. Mivel a tápiószelei múzeum
gyűjteményeiben az adott kor eredeti tárgyait,
dokumentumait figyelheti meg testközelből, nem
fotón, reprodukción, mint ahogyan ez az iskolában,
óvodában történik, így a múzeumi színtéren
folytatott ismeretszerzés sokkal hatékonyabb. Mivel
a tárgyak valóságosak, az adott kor hű lenyomatai,
ezért megerősítik az emlékezést, az érzékszervekkel
megtapasztalt és érzelmekkel felfedezett dolgok
tovább maradnak a gyerekek emlékezetében. A
műtárgyak konkrét élményével segítjük a diákok
elvont gondolkodását, kulturális kompetenciájának
fejlődését. Még több demonstrációs eszközzel,
interaktív játékkal kívánjuk a tárgyakkal való
játszva tanulást, ismeretátadást erősíteni. A
virtuális tér és kapcsolatok mellett érdekes
időutazásra hívjuk a gyerekeket. Kihasználjuk a
genius locit, a kúria és a parasztház több száz éves
emlékeit. E projektbe erőteljesen bevonjuk a
néprajzi ház anyagát.
A pályázati támogatás összege 29 667 177
Ft.
A támogatásból eszközök, anyagok beszerzése,
foglalkoztató lapok nyomtatása, interaktív és
demonstrációs eszközök készítése, külsős
foglalkozásvezetők tiszteletdíjai, de a távoli
iskolások, óvodások szállításának költsége is
fedezhető.
A tápiószelei múzeum 12
együttműködési szerződést kötött. A pályázat révén
36 hónap alatt 265 db múzeumi
foglalkozást
tartunk, összesen minimum
4873 fő résztvevővel számolunk.
Illés Márta festőművész által vezetett a
Művészet dicsérete című képzőművészeti
foglalkozások (csak szelei iskolásoknak) már 2019 szeptemberétől
folynak., amik 2020-ban folytatódnak.
2020
februárjától induló kultuális órákon Kincsemmel és
korával ismerkedhetnek meg a diákok és óvodások 5-5
alkalommal.
NKA Ötvösanyag restaurálása 3 ütem
2018. január 24.
NEMZETI KULTURÁLIS ALAPPROGRAM
Közgyűjteményi
KOLLÉGIUMA
pályázati azonosító: 204111/03971
PÁLYÁZATI BESZÁMOLÓ
PÁLYÁZÓ: Magyar Mezőgazdasági Múzeum és
Könyvtár
PÁLYÁZATI TÉMA: A tápiószelei
Blaskovich Múzeum ötvös remekeinek restaurálása
3. ütem
PÁLYÁZAT MEGVALÓSÍTÁSA
A pályázati támogatással az volt a célunk,
hogy folytassuk azt a munkát, aminek során rendben
lesz a tápiószelei múzeum ötvösművészeti tárgyak
állapota.
Az ötvös remekek, ezüst tárgyak
restaurálása komoly szakértelmet, felkészültséget
igényel, anyagigényük is jelentős. Ezt a munkát a
tápiószelei múzeum csak külső anyagi segítséggel
tudta megvalósítani, ezért a feladatot Papp János
okleveles restaurátorművész végezte, akivel
vállalkozási szerződést kötöttünk.
RESTAURÁLT ÖTVÖSTÁRGYAK
1. Vadásztál, aranyozott ezüst, Danzig 1670 k.
átmérő:41.cm, ltsz 67.109.1
2. Fedeles kupa,
ezüst, London 1883, átmérő 20 cm, ltsz.:
67.163.1.
3. Névjegytartó tál, bécsi porcelán,
fémveretekkel, mérete:34x25,5x8,8 cm, ltsz.:
67.805.1
4. Férfi karkötő méregtartó
szelencével, ezüst, 18.sz. ltsz.: 67.113.1
5.
Tál, Fettich Nándor 1947. ezüst, átmérő:33 cm,
ltsz.:67.97.1
A pályázat megvalósításával a Blaskovich Múzeum
újabb ötvös remekei újultak meg. E munkának
elsődlegesen az állagmegóvási szerepe emelendő ki,
de e mellett az esztétikai látvány sem
elhanyagolható. A restaurált tárgyak mindegyike a
Nemesi kúria a 19. században című állandó
kiállításban látható.
Kubinyi pályázat 2015
2016. február 28.
2015-ben a tápiószelei Blaskovich Múzeum
eredményesen pályázott az EMMI Kubinyi Programján az
online bútorkatalógus elkészítésre. A támogatással
megvalósítottuk a www.blaskovichmuzem.hu weboldal
fejlesztését. A 2000-ben a múzeumbaráti kör
finanszírozta a saját múzeumi honlap létrehozását,
ami 2006-ban angol és német verzióval egészült ki.
Az idő elteltével nagyon kellett a korszerűsítés
mind formában, mind tartalomban.
Az elvégzett munka két részből állt. Az egyik a
szakmai feldolgozás, a másik az informatikai
fejlesztés elvégzése.
A tápiószelei múzeum
alapgyűjteménye a 19. századi bútorok együttese,
amely megidézi a 19. századi köznemesi kúriák
világát. Néhány 18. századi darab is megtekinthető
az állandó kiállításban, amelyek az inventáriumok
által bizonyíthatóan a família tulajdonában voltak.
A Blaskovich fivérek több szép darabot már budapesti
régiségkereskedőknél vásároltak.
A bútorgyűjtemény tárgyainak meghatározását,
leírását, a szakmai feldolgozást Dr. Körmöczi
Katalin történész, egyetemi tanár, a Magyar Nemzeti
Múzeum nyugalmazott osztályvezetője végezte el. Az
egységes elvek alapján készültek a tárgyleírások.
Összesen 63 szócikk készült, ami azt jelenti, hogy
73 db bútor, 11 lakberendezési tárgy, vagyis 8 db
csillár, lámpa és 3 db kályha meghatározása történt
meg.
A munka második részében a Beyond Technology Bt.
elvégezte az informatikai fejlesztést a
www.blaskovichmuzeum.hu honlapon.
E munka részeként megtörtént:
Weboldal
motorkorszerűsítés (biztonsági, keresőoptimalizációs
szempontokból volt indokolt)
Felülettervezés, a
honlapnak új, modern designja lett (lista oldal,
tétel részletei oldal)
Adatbázis tervezése
Tetszőleges
számú tétel, az alábbi mezőkkel:
Név,
Kategória / típus (bútor, lámpa), Leltári szám, Kor,
Méret,
Szöveges leírás (formázható, tördelhető
szöveg, linkek elhelyezésének lehetőségével)
Tetszőleges
számú kép
Adminisztrációs felület készült a
tételek egyszerű felviteléhez, kezeléséhez
Kereső (névre, típusra, leltári számra,
leírásban szereplő szövegtöredékre)
A honlap
menüpontjai bővültek, a korszerű igényekhez
alakultak, és ismét három nyelvűek lettek.
Az
online gyűjteményi katalógus elhelyezési felülete:
www.blaskovichmuzeum.hu
Blaskovich Aladár serlegének megvásárlása
2016. február 7.
Nemzeti Kulturális Alap Közgyűjteményi Kollégiuma
2014. évi gyűjteménygyarapítási pályázatán a
tápiószelei Blaskovich Múzeum számára megvásárolták
Blaskovich Aladár lova által nyert ezüst serleget.
A tárgy a tápiószentmártoni ménes 20. századi
történetéhez kötődik. Blaskovich Aladár Vulcan nevű
öt éves ménje nyerte lovaregyleti díjként 1935-ben.
Báró Hoeller Móricz Kincsemek című 1941-ben
megjelent könyvében szerepel, hogy Blaskovich Aladár
ménesében 1930. január 20-án Vulcan nevű mén
született.
A tárgy elnevezése: amfora alakú serleg,
lovaregyleti díj
anyaga: ezüst mérete: M 39 cm
díszítése: kétoldalt kiálló lófejjel, oldalán
szőlőfürtök
keletkezés ideje: 1935.
származása:
Blaskovich Aladár tápiószentmártoni ménese
Ötvösanyag restaurálása NKA 2014 pályázat
2016. február 7.
2014. június 25-én napján az NKA Közgyűjteményi
Kollégiumának restaurálási pályázatán elnyert
3560/00205. számú támogatási szerződés keretében a
tápiószelei Blaskovich Múzeum ötvös remekeinek
restaurálására (II. ütem) biztosított támogatással a
következő ötvöstárgyak műtárgyak restaurálása
történt meg:
1. ezüst serleg leltári
száma: 67.202.1.
2. evőeszköz összecsukható
leltári száma: 67.184.1-4.
3. aranyszarvas
galvano másolat leltári száma: R.52.129.
4.
ékszerládika leltári száma: 67.204.1.
5. talpas
ezüst pohár 4 éremmel leltári száma: 67.620.1.