Sajtóközlemény
2023. február 15.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Mindennapi élet a kúriában és a régi falun
Múzeumpedagógiai fejlesztések a Mezőgazdasági Múzeum tápiószelei Blaskovich
Múzeumában
A Magyar Mezőgazdasági Múzeum tápiószelei filiáléjában, a Blaskovich Múzeumban nagyszabású
és hatékony múzeumpedagógiai fejlesztés ment végbe 2019 és 2023 között a
VEKOP-7.3.4-17-2018-00031 pályázat keretében.
A közgyűjtemény ilyen irányú fejlesztése
során számos pedagógiai és NAT-hoz köthető célt sikerült megvalósítani a hatékony és játékos
ismeretátadás modern formáinak használatával, ugyanakkor a hagyományokra támaszkodva. A
bevont személyek és oktatási intézmények száma – 12 oktatási nevelési intézményi partner –,
és együttműködése azt mutatja, hogy hatásában a projekt túlnőtt a helyi, a kistérségi
kereteken a Tápiómente kistérségéből fejlődve regionális jelentőségűvé vált. A projekt
tárgyi alapját az oktatás nevelés korszerű múzeumpedagógiai eszközeinek, demonstrációs
elemeknek, a segédanyagoknak a biztosítása adta. A projekt egyik fő újdonsága az a
múzeumpedagógiai füzetsorozat, melyet a hétköznapi gyakorlatban mindennaposan, hasznosan
forgathatnak a pedagógusok, szülők, gyerekek.
2019 és 2023 között a tervezettnél jóval
több, összesen 5516 fő iskolás és óvodás gyereket, 266 alkalommal fogadtak foglalkozáson a
Magyar Mezőgazdasági Múzeum Blaskovich Múzeumának munkatársai.
A projekt fő eredménye
volt, hogy a diákok számára az informális tanulás szintjén megvalósított foglalkozások,
órák, műhelymunkák során az ismeretszerzés folyamata eredményesebbé vált. A befogadást
erősítette a tárgyak használata a tanulás folyamatában az egyedi környezetben. Hozzájárult a
gyerekek képesség-, és kulcskompetenciáinak fejlesztéséhez.
A projektben a nemzeti stratégia elvei is érvényesültek, mert a foglalkozásokhoz
kacsolódó manuális tevékenység fejlesztette a kreativitást, öntevékenységet és a gyerekek
alkalmazkodó képességét, vagyis az alkalmazkodást egymáshoz és a kulturális értékek,
műtárgyak befogadásához.
Integrált programjaink ugyanakkor erősítették a társadalmi
kohéziót és a hátrányos helyzetűek felzárkóztatását.
A megvalósított múzeumpedagógiai
programokban a résztvevők informális tanulási folyamatban a hangsúly áthelyeződött a szóbeli
ismeretátadásról az érzelmekkel, élményekkel megerősített tanulási folyamatra, a képesség és
készségfejlesztésre. Köszönhetően a szokatlan tanulási körülményeknek és anyaghasználatnak,
nagy mértékben fejlődött a diákok kreativitása.
A projekt egyes foglalkozásait az alábbi témakörök szerint csoportosítottuk.
A KINCSEM A KÚRIÁBAN elnevezésű foglalkozások feldolgozása során egy hungaricum esélyes
tápiómenti emlék, a verhetetlen csodakanca történetével ismertettük meg a kicsiket és
kisdiákokat. Ez a programsorozat a szülőföld szeretetét, a gyerekek identitástudatát
erősítette.
A JÁRTAMBAN, KELTEMBEN téma ismertetésénél a kúriakert különleges
természeti és épített környezetét használtuk. A Blaskovich Múzeum tárgyi világa a 19.
századi magyar köznemesség életmódjához, művelődés és művészettörténetéhez kötődik.
További foglalkozás témáink voltak: MINDENNAPI HAGYOMÁNYAINK, GYERMEKÉLET,
GYERMEKVILÁG EGYKORON.
A nádfedeles zsellérház berendezése a 20. század elejének
paraszti világát idézi. A kúria és a parasztház alkalmas volt a kétféle életmód és tárgyi
világ összehasonlítására, melynek során az ismeretszerzés érdekesebbé és hatékonyabbá vált.
Kiemelendő még a tápiószelei általános iskola alsó tagozatának diákjainak
képzőművészeti műhelymunkája, mely a MŰVÉSZET DICSÉRETE címet viseli.
Az Illés Márta
festőművész vezetésével szervezett, újabb technikákat is alkalmazó foglalkozások során sokat
fejlődött a gyerekek esztétikai érzéke, kifejezőképessége.
A kulturális óra és foglalkozás sorozathoz óvodai és iskolások számára foglalkoztató lapokat
készítettünk. Összesen tíz féle foglalkoztató füzet készült, hat az iskolásoknak, négy pedig
az óvodásoknak. Elkészült a foglalkozások tématerve, valamint az egyes foglalkozások
óravázlata.
Szakirodalmi és szemléltető anyagokat gyűjtöttünk, készítettünk.
Mindezzel a
megújított múzeumpedagógiai tevékenység jelentősen hozzájárult a tápiószelei Blaskovich
Múzeum közgyűjteményi funkcióinak bővüléséhez, a múzeumpedagógiai kínálatának
szélesítéséhez.
A projekt kézzelfogható és jelentős eredményének tekinthetők a közösen
készített egyedi interaktív játékok: memóriajáték, puzzle, interaktív tábla, társasjáték
stb. számos formában. Ezek a játékok hasznos eszköznek bizonyultak a játékos, élményszerű
ismeretszerzés megvalósításában.
A 19. századi kúria hétköznapjait nemcsak az itt
őrzött gazdag tárgyi világ segítségével lehet már megismerni, hanem fel lehet ölteni
korabeli öltözéket is a díszmagyartól a paraszti viseletig. Mindez az újonnan beszerzett,
felvehető ruhák segítségével lehetséges.
PROJEKTZÁRÓ RNDEZVÉNY
A Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár
tisztelettel meghívja önt
2023. február 23-án, csütörtökön 13 órára
a
MMgMK-Blaskovich Múzeumába, 2766 Tápiószele, Múzeum út 13.
a Versenyképes
Közép-Magyarország Operatív Program,
Kulturális intézmények a köznevelés
eredményességért című
a VEKOP-7.3.4-17-2018-00031 számú, Mindennapi élet a kúriában és a régi falun című
pályázaton
elnyert támogatás
PROJEKTZÁRÓ RENDEZVÉNYÉRE és
A ló a kúria életében c. témanapra
A rendezvény programja:
13:00
A tápiószelei Blaskovich Múzeum múzeumpedagógiai tevékenysége az informális
tanulás
szolgálatában. Képes beszámoló a megvalósított foglalkozásokról.
Gócsáné dr. Móró
Csilla és Pestiné Nagy Judit
13:20 A résztvevő oktatási-nevelési intézmények
tapasztalatai
Blaskovich János Általános Iskola, Tápiószele
Csicserke Óvoda,
Tápiószele
Dr. Papp Károly Általános Iskola, Tápióság
Kazinczy Ferenc Általános
Iskola, Tápiógyörgye
Kubinyi Ágoston Általános Iskola, Tápiószentmárton
Laky
Ilonka Általános Iskola, Ecser
Matolcsy Mátyás Általános Iskola, Farmos
Napköziotthonos
Óvoda, Farmos
Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola Napköziotthonos Óvoda
Tápiószőlős,
Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola tápiószőlősi
tagintézménye
Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola újszilvási
tagintézménye
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola, Nagykáta
14: 00 A Témanap
foglalkozásai, programjai
Ismeretátadás, játék és kézműveskedés a beszerzett eszközök,
anyagok használatával.
A projekt során beszerzett oktatást segítő eszközök,
foglalkoztató lapok bemutatása és
használata.
17:00 Zárszó: Tájékoztató a projekt
fenntartásról, együttműködés lehetőségeiről
Információ és bejelentkezés:
06-53-380-157
blaskovichmuzeum@mmgm.hu
http://blaskovichmuzeum.hu/muzeumpedagia/tematikus-foglalkozasok
2021. május 30.
Vekop -7.3.4-17-2018-00031 pályázat „Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért”
témában 2020. február 1.
A VEKOP-7.3.4-17-2018-00031 azonosító számú, „Mindennapi élet
a kúriában és a régi falun” című projekt keretében megvalósuló tematikus kulturális
foglalkozások:
A GYERMEKÉLET, GYERMEKVILÁG EGYKORON
című foglalkozássorozat foglalkozásain a gyerekek időutazást tesznek az úri és a paraszti
világba. Két foglalkozás témája a Blaskovich kúriához kapcsolódott, a többi a zselléri
házhoz és tárgyaihoz.
A diákok a kúriában megismerkedtek a gyermek Blaskovich testvérek
életével. Régi fényképek segítségével megfigyelhették a fiú és lány viseletet. A családi
fényképek és festmények segítségével összeállították a Blaskovich família családfáját.
Megtudták mivel játszottak a gyermekek egy úrilakban. A foglalkozáson megismerkedtek a
kúriában őrzött gyermekjátékokkal, nemcsak az állandó kiállítás tárgyait, hanem a raktárban
őrzött darabokat is bemutattuk egy mini kiállítás alkalmával. Összehasonlítottuk a régi
játékokat a mai játékok alapanyagával. Megismerkedtek logikai és társas játékok
szabályaival, kipróbálhatták, milyen ügyesek a kirakójátékban, sakkban, malomban. Másolatot
készítettünk korabeli papírjátékról, melyet kiszínezhettek, hazavihettek a gyerekek.
A
következő téma a korabeli iskolai életbe kalauzolta a diákokat. ismeretet szereztek az írás
kialakulásáról, fejlődéséről és az íróeszközökről. Megismerték, hogyan és mivel írtak a
Blaskovich testvérek. Megfigyelték a kúria dolgozó szobájában kiállított íróasztal tárgyait,
a korabeli eszközöket: itatós párnákat, tollakat, tintatartókat. Blaskovich Mária
írásfüzetéből másolva kipróbálták, mivel volt könnyebb írni: lúdtollal vagy fém végű
mártogatós tollal. Nemcsak régi íróeszközöket ismerték meg, hanem a kúria régi bútorait:
íróasztalokat, írószekrényeket is. Az egykori levélírási módokat, szokásokat tudtak meg, pl.
ragasztó előtt hogyan biztosították a levéltitkot, hogy a levél tartalmát csak a címzett
tudja meg. A gyerekek ki is próbálhatták a pecsételést: pecsétviaszt, pecsétnyomókat is
vásároltunk.
Megfigyeltünk egy régi órarendet, melyet Blaskovich György tolltartójában
láthatunk. Palatáblákat vásároltunk, melyeket ki is próbálhattak a diákok, hogyan tanultak
régen az iskolában e tárgy segítségével. A tanulást, a foglalkozások elmélyítését
foglalkoztató lap kitöltése segítette.
A foglalkozássorozat része volt a paraszti
életmód gyermekivilágot tükröző tárgyainak megismerése. A zsellérház berendezési tárgyai
közül kiemeltük a textíliákat, a ház díszeit, használati tárgyait és a ruhadarabokat.
Megismerkedtek az öltözetek alapjául szolgáló vászon készítésével. A kender feldolgozásához
szükséges tárgyak egy része megtalálható a zsellérház berendezési tárgyai között: tiloló,
gereben, guzsaly, rokka. A diákok az interaktív foglalkozás, ruhamustra keretében
felpróbálhatták a paraszti viselet jellegzetes ruhadarabjait: bőgatyát, inget, blúzt,
szoknyát. Ezeket a paraszti viseleti ruhadarabokat a pályázat segítségével tudtuk
megvásárolni.
A kamrában elhelyezett tárgyak adtak alkalmat a munkaalkalmak,
munkamegosztás a családban, valamint a jeles napok, ünnepnapok témájának feldolgozásához. A
gyerekek tápiószelei mesterek műhelyeibe is bepillantást nyerhettek: a kovács, cipész,
kötélgyártó, bognár legfontosabb szerszámaival ismerkedtek meg. Az új ismereteket,
fogalmakat foglalkoztató lapok segítségével mélyítették el. A foglalkozásokat énekes és népi
játékok egészítették ki.
A Gyermekélet, gyermekvilág egykoron foglalkozássorozat
megvalósításakor célunk volt, hogy a gyerekek bepillantást nyerjenek a természet kínálta
anyagok felhasználására is: hogyan készítették dédapáink gyermekként saját játékaikat? A
játékok fűben, fában foglalkozást Kovács Zoltán népi iparművész, kosárfonó, szakoktató
vezette. Az ügyességi játékokon kívül a kosárfonás mesterségébe is bepillanthattak a
gyerekek: fűzfavessző, fonalak és szalagszövő segítségével szőttek.
A
foglalkozássorozattal a tárgyakkal való tanulást erősítettük. Felhasználtuk a kúria és a
zsellérház tárgyai, régi fényképek alapján készített interaktív játékokat. A pályázat
segítségével memória játékokat, kockakirakókat, logikókat, puzzle-ket, tili – toli
játékokat, dominókat, satírozókat készíttettünk. A Blaskovich fivérek társasjátékai alapján
elkészíttettük a Mulatságos egyszeregy társasjátékot.
Az iskolásoknak a Gyermekélet,
gyermekvilág egykoron, Élet a zsellérházban, Élet a kúriában foglalkoztató lapok, az
óvodásoknak Élet a zsellérházban, Élet a kúriában foglalkoztató lapok segítették az
ismeretanyag feldolgozását.
A MINDENNAPI HAGYOMÁNYOK EGYKORON foglalkozássorozat
foglalkozásait a Blaskovich kúriában és a zsellérházban megosztva tartottuk.
A
célunkat elértük, hogy a gyermekek megismerkedjenek a kúria fogalmával, építésének főbb
jellemzőivel. A kúria alaprajzának segítségével mutattuk be a lakószobákat és a szobák
jellegzetes tárgyait. A tanulók elkészíthették a kúria makettjét papírból.
A kúria
lakóinak, a köznemességnek mindennapjait és ünnepnapjait mutattuk be néhány tevékenységen
keresztül: vadászat, agarászat, lóversenyzés. A családi vadászeszközök és vadásztrófeák, az
agárversenydíjak és Kincsem egyetlen megmaradt díjának bemutatása jelentette tárgyi alapját
a téma feldolgozásának. A tanulást interaktív játékok, foglalkoztató lap segítette.
A
zsellérházban megismerkedtek a gyerekek a magyar népi építészet táji jellemzőivel, a
tápiószelei zsellérház építésével. Milyen alapanyagokat használtak fel a ház építéséhez? A
foglalkozáson megismerték a parasztház beosztását, berendezési tárgyait. Egy fontos
alapanyag, az agyag megmunkálását egyénileg ismerték meg a gyerekek, agyagedényt
készítettek.
A foglalkozássorozat során a tanulók megismerkedtek a zsellérház régi
lakóival, öltözetükkel, feladataikkal. Bemutattuk a sütés – főzés régi eszközeit, a női és a
férfi munkaeszközöket. Betekintést nyerhettek egy paraszti háztartás mindennapjaiba. A
foglalkozáson a helyi mesterekkel és műhelyeikkel is megismerkedhettek.
Milyen
hagyományokat örökítettek a régi falun az asszonyok leányaikra, a férfiak fiaikra? Hogyan
maradt fenn évszázadokig a családi élethez kötődő szokásrendszer? Az Apáról fiúra
foglalkozást külsős szakember, Kovács Zoltán vezette, aki egy régi mesterséget, a
kosárfonást is bemutatta a gyerekeknek. Vezetésével fűzfavesszőt szőttek a diákok, a
kisebbek a káka megmunkálásával játékot készítettek, ügyességi feladatokat oldottak meg.
A
téma feldolgozását iskolásoknak és óvodásoknak szóló foglalkoztató lapok segítették:
Mindennapi élet a kúriában, Élet a kúriában, Élet a zsellérházban. A foglalkozásokhoz a
kúria és a zsellérház tárgyaiból, valamint régi fényképekből interaktív játékok is
készültek: kockakirakó, puzzle, memória, dominó, satírozó, tili – toli játékok.
Vekop -7.3.4-17-2018-00031 pályázat „Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért”
témában
2020. február 1.
A VEKOP-7.3.4-17-2018-00031
azonosító számú,
„Mindennapi élet a kúriában és a régi falun” című projekt keretében
9 iskolai és 3 óvodai intézmény tanulóinak
tartunk INGYENES MÚZEUMPEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁSOKAT a MMgMK-Blaskovich Múzeumban.
KINCSEM, a CSODAKANCA című múzeumpedagógiai foglalkozások helyi és környékbeli gyerekeknek
Minden intézményből
egy csoport öt alkalommal látogat el a tápiószelei múzeumba. Ezek a
foglalkozások nemcsak a szelei, de az összes partner intézmény tanulóinak ingyenesek, sőt
legtöbbjük szállítását is tudjuk finanszírozni. Így a szeleiek mellett újszilvási, györgyei,
farmosi, nagykátai, tápiósági, tápiószentmártoni, tápiószőlősi, ecseri diákok, szelei,
szőlősi és farmosi ovisok vesznek részt ezeken a kulturális foglalkozásokon.
A gyerekek sok új ismeretet szerezhetnek a lovakról, a lovak életéről, használatáról,
fajtáiról, természetesen a Blaskovichok lószeretetéről, lótenyésztéséról és Kincsemről. A
pályázat révén sokféle demonstrációs eszköz és interaktív játék teszi élménnyé az informális
tanulást. Készül iskolások számára foglalkoztató lap, de különleges lesz az ovis anyag.
Illés Márta csodálatos, egyedi rajzai ékesítik az óvodásoknak készített színezőt,
foglalkoztatót. A kitűnő kivitelezés a Tápió Nyomda munkáját dicsérik.
Kincsem, a
csodakanca olyan téma, ami a pályázat lebonyolítása után is szerepel múzeumpedagógiai
kínálatunkban. Ezért fontos, hogy többféle interaktív játék készül e témához pl. tili-toli,
álló memóriaforgató, mágnes kirakó, A/3-as puzzle, satírozó, varázskocka kirakó. Patkós
Stúdió interaktív játékai már másfél évtizede színesítik a Blaskovich Múzeum foglalkozásait,
ami e pályázati támogatás révén jelentősen bővül.
Bízunk abban, hogy a foglalkozásokon
résztvevő szelei gyerekek újabb tudással felvértezve és élményekkel távoznak a múzeumból.
JÁRTAMBAN, KELTEMBEN - a Blaskovich kúria és kertje című tematikus foglalkozás
Téma a kúria és környezetének megismerése. Séta a múzeumkertben. Élőben, in situ a
kúriakert megtintése.
A foglalkozádokat 3-6. osztályosoknek ajánljuk. Időtartam 2x45 perc.
1. foglalkozás: A Blaskovich kúria épülete, lakórész, konyhaház. Mivel világítottak, hogyan
mostak 100 éve? Hol volt a fürfőszoba, mosókobnyha, ki lakott a cseládszobában? Hogy volt a
családnak melegvíz, ételhűtés 100 éve?
A kert fajtái (angol és francia kert). A Blaskovich kúria és kertjének története,
kialakítása, szerkezete (kúriaépület, díszkert, haszonkert).
2. foglalkozás: A kúriakertet díszítő szobrok, építmények. A szobrok anyagai, kora. Séta a
botanikai tanösvényen, játék a kültéri interaktív játékokkal, satírozóval.
3. foglalkozás: Megismerjük a kúriakert fáit. Megnézzük a legnagyobb, legrégebb ültetésű (
100 éves) és legjellegzetesebb fákat (platán, hárs, tölgy, gesztenye, juhar). A virágzó
fákat (fajtáblán láthatjuk virágát) liliomfa, Júdásfa. A kert cserjéit, évelő és egynyári
növényeket, a herbáriumot, a fűszer -és gyógynövényeket.
4. foglalkozás: A kúriakert állatvilága. In situ, élőhelyek megfigyelése, természetes,
mesterséges odúk, madárfészkek megtekintése. Múzeumi kiállítás- ebédlő trófeáinak
megtekintése. A kúriakert állatai régen és most. Haszon-háziállatok fogalma, fajtái. Kert
vadon élő emlős állatai, madarai. Séta a botanikai tanösvényen.
Foglalkozásokhoz minden
alkalommal tevékenykedtetés kapcsolódik. Pl. Pauszpapírra a 100 éves kertterv átrajzolása,
kerti sövénylabirintus és virágszőnyeg minta kiegészítése.
Interaktív játékok:
Óriás puzzle: kúria épülete, kúriakert díszei. A/3 puzzle: régi kertterv és kúriakert
részlet, tili-toli: mai kertrészlet, satírozó: múzeumépület, álló memória: kúriakert díszei,
kúriakert növényei állatai. Kockakirakó, memóriajáték.
Művészet dicsérete képzőművészeti műhelymunka
2019. szeptember 11.
Projekt száma: VEKOP-7.3.4-17-2018-00031
Projekt címe: Mindennapi élet a kúriában és a régi falun
A
MŰVÉSZET DÍCSÉRETE
műhelyfoglalkozás sorozat indult tápiószelei iskolásoknak. Aképzőművészeti foglalkozásokat
Illés Márta festőművész
vezeti .
A foglalkozások ingyenesek a VEKOP "Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért"
pályázat eredményeként.
A foglalkozások 2019/2020-as tanévben zajlanak, félévente 5-5 alkalommal.
Célja: Különböző képzőművészeti technikák megismerése. Képzelőerő
esztétikai- művészeti tudatosság és kifejezőképesség fejlesztése. A gyermek megtanulja
gondolatait, érzéseit, élményeit vizuális nyelvi eszközökkel kifejezni és ehhez megismer
újabb technikákat. A vizuális nevelés kiemelt fontosságú feladata a kreativitás működtetése,
illetve fejlesztése. A fejlesztés lényege az örömteli élményt nyújtó, a személyes
megnyilvánulásnak legnagyobb teret adó alkotó tevékenység megszerettetése, ezáltal a
motiváció fokozása, egy szélesebb értelemben vett alkotómagatartás kialakítása. A
foglalkozás segíti a művészeti alkotások mélyebb megértését. A vizuális alkotó tevékenység
fejleszti a más területekhez szükséges képességeket.
Az egyes foglalkozások témái:
1. Művészeti technikák, műfajok, csoportkép festése életnagyságban
2. Hamis relief
készítés
3. Formák világa, absztrakt formák létrehozása, kötéllel festés.
4.
Különleges technikák a festészetben, gyanta, viaszfestéses technika.
5. Viaszkaparásos
technika, illusztráció készítése irodalmi, zenei műhöz.
6. Fólia effektek
vízfestékkel.
7. Téralkotás, maradandó térbeli formák, kenyér függők készítése.
8.
Tükör festmények, tükröződés a vízen.
9. Dombormű készítés, alumínium fólia
domboroművek.
10. A pointilizmus, pukkancs papírral.
Vekop „Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért” témában
2019. szeptember 1.
A tápiószelei múzeum a
„Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért” témában
európai uniós támogatásban részesült múzeumpedagógiai munkájának támogatására.
A
pályázatot az anyaintézmény, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár gondozza.
Projekt
azonosító száma: VEKOP-7.3.4-17.- 2018-0003
A projekt címe: Mindennapi élet a kúriában és régi faluban
A tápiószele Blaskovich Múzeum által kidolgozott és Tápiószelén
2019. szeptember 1-tól 2022. augusztus 31-ig
megvalósuló projekt elsődleges célja az, hogy a múzeum köznevelési szerepét erősítse. Ezért
az informális tanulás keretében
4 féle foglalkozási egységet
kínálunk a 8 általános iskola 4-4 tanulócsoportjának, valamint az együttműködésbe bevont 4
óvodának.
12 intézményből kettő helyi, a többi környékbeli, tápiómenti.
A tervezett múzeumi foglalkozásoknál elsődleges módszer, hogy a tárgyak eredetisége
„beszéljen”. Mivel a tápiószelei múzeum gyűjteményeiben az adott kor eredeti tárgyait,
dokumentumait figyelheti meg testközelből, nem fotón, reprodukción, mint ahogyan ez az
iskolában, óvodában történik, így a múzeumi színtéren folytatott ismeretszerzés sokkal
hatékonyabb. Mivel a tárgyak valóságosak, az adott kor hű lenyomatai, ezért megerősítik az
emlékezést, az érzékszervekkel megtapasztalt és érzelmekkel felfedezett dolgok tovább
maradnak a gyerekek emlékezetében. A műtárgyak konkrét élményével segítjük a diákok elvont
gondolkodását, kulturális kompetenciájának fejlődését. Még több demonstrációs eszközzel,
interaktív játékkal kívánjuk a tárgyakkal való játszva tanulást, ismeretátadást erősíteni. A
virtuális tér és kapcsolatok mellett érdekes időutazásra hívjuk a gyerekeket. Kihasználjuk a
genius locit, a kúria és a parasztház több száz éves emlékeit. E projektbe erőteljesen
bevonjuk a néprajzi ház anyagát.
A pályázati támogatás összege 29 667 177 Ft.
A támogatásból eszközök, anyagok beszerzése, foglalkoztató lapok nyomtatása, interaktív és
demonstrációs eszközök készítése, külsős foglalkozásvezetők tiszteletdíjai, de a távoli
iskolások, óvodások szállításának költsége is fedezhető.
A tápiószelei múzeum 12
együttműködési szerződést kötött. A pályázat révén
36 hónap alatt 265 db múzeumi foglalkozást
tartunk, összesen minimum
4873 fő résztvevővel számolunk.
Illés Márta festőművész által vezetett a
Művészet dicsérete című képzőművészeti foglalkozások (csak szelei
iskolásoknak) már 2019 szeptemberétől folynak., amik 2020-ban folytatódnak.
2020
februárjától induló kultuális órákon Kincsemmel és korával ismerkedhetnek meg a diákok és
óvodások 5-5 alkalommal.
NKA Ötvösanyag restaurálása 3 ütem
2018. január 24.
NEMZETI KULTURÁLIS ALAPPROGRAM
Közgyűjteményi KOLLÉGIUMA
pályázati azonosító:
204111/03971
PÁLYÁZATI BESZÁMOLÓ
PÁLYÁZÓ: Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár
PÁLYÁZATI TÉMA: A tápiószelei
Blaskovich Múzeum ötvös remekeinek restaurálása
3. ütem
PÁLYÁZAT MEGVALÓSÍTÁSA
A pályázati támogatással az volt a célunk, hogy folytassuk azt a munkát, aminek során
rendben lesz a tápiószelei múzeum ötvösművészeti tárgyak állapota.
Az ötvös remekek,
ezüst tárgyak restaurálása komoly szakértelmet, felkészültséget igényel, anyagigényük is
jelentős. Ezt a munkát a tápiószelei múzeum csak külső anyagi segítséggel tudta
megvalósítani, ezért a feladatot Papp János okleveles restaurátorművész végezte, akivel
vállalkozási szerződést kötöttünk.
RESTAURÁLT ÖTVÖSTÁRGYAK
1. Vadásztál, aranyozott ezüst, Danzig 1670 k. átmérő:41.cm, ltsz 67.109.1
2. Fedeles
kupa, ezüst, London 1883, átmérő 20 cm, ltsz.: 67.163.1.
3. Névjegytartó tál, bécsi
porcelán, fémveretekkel, mérete:34x25,5x8,8 cm, ltsz.: 67.805.1
4. Férfi karkötő
méregtartó szelencével, ezüst, 18.sz. ltsz.: 67.113.1
5. Tál, Fettich Nándor 1947.
ezüst, átmérő:33 cm, ltsz.:67.97.1
A pályázat megvalósításával a Blaskovich Múzeum újabb ötvös remekei újultak meg. E munkának
elsődlegesen az állagmegóvási szerepe emelendő ki, de e mellett az esztétikai látvány sem
elhanyagolható. A restaurált tárgyak mindegyike a Nemesi kúria a 19. században című állandó
kiállításban látható.
Kubinyi pályázat 2015
2016. február 28.
2015-ben a tápiószelei Blaskovich Múzeum eredményesen pályázott az EMMI Kubinyi
Programján az online bútorkatalógus elkészítésre. A támogatással megvalósítottuk a
www.blaskovichmuzem.hu weboldal fejlesztését. A 2000-ben a múzeumbaráti kör finanszírozta a
saját múzeumi honlap létrehozását, ami 2006-ban angol és német verzióval egészült ki. Az idő
elteltével nagyon kellett a korszerűsítés mind formában, mind tartalomban.
Az elvégzett munka két részből állt. Az egyik a szakmai feldolgozás, a másik az informatikai
fejlesztés elvégzése.
A tápiószelei múzeum alapgyűjteménye a 19. századi bútorok
együttese, amely megidézi a 19. századi köznemesi kúriák világát. Néhány 18. századi darab
is megtekinthető az állandó kiállításban, amelyek az inventáriumok által bizonyíthatóan a
família tulajdonában voltak. A Blaskovich fivérek több szép darabot már budapesti
régiségkereskedőknél vásároltak.
A bútorgyűjtemény tárgyainak meghatározását, leírását, a szakmai feldolgozást Dr. Körmöczi
Katalin történész, egyetemi tanár, a Magyar Nemzeti Múzeum nyugalmazott osztályvezetője
végezte el. Az egységes elvek alapján készültek a tárgyleírások. Összesen 63 szócikk
készült, ami azt jelenti, hogy 73 db bútor, 11 lakberendezési tárgy, vagyis 8 db csillár,
lámpa és 3 db kályha meghatározása történt meg.
A munka második részében a Beyond Technology Bt. elvégezte az informatikai fejlesztést a
www.blaskovichmuzeum.hu honlapon.
E munka részeként megtörtént:
Weboldal motorkorszerűsítés (biztonsági,
keresőoptimalizációs szempontokból volt indokolt)
Felülettervezés, a honlapnak új,
modern designja lett (lista oldal, tétel részletei oldal)
Adatbázis tervezése
Tetszőleges
számú tétel, az alábbi mezőkkel:
Név, Kategória / típus (bútor, lámpa), Leltári szám,
Kor, Méret,
Szöveges leírás (formázható, tördelhető szöveg, linkek elhelyezésének
lehetőségével)
Tetszőleges számú kép
Adminisztrációs felület készült a tételek
egyszerű felviteléhez, kezeléséhez
Kereső (névre, típusra, leltári számra, leírásban
szereplő szövegtöredékre)
A honlap menüpontjai bővültek, a korszerű igényekhez
alakultak, és ismét három nyelvűek lettek.
Az online gyűjteményi katalógus elhelyezési
felülete: www.blaskovichmuzeum.hu
Blaskovich Aladár serlegének megvásárlása
2016. február 7.
Nemzeti Kulturális Alap Közgyűjteményi Kollégiuma 2014. évi gyűjteménygyarapítási pályázatán
a tápiószelei Blaskovich Múzeum számára megvásárolták Blaskovich Aladár lova által nyert
ezüst serleget.
A tárgy a tápiószentmártoni ménes 20. századi történetéhez kötődik. Blaskovich Aladár Vulcan
nevű öt éves ménje nyerte lovaregyleti díjként 1935-ben. Báró Hoeller Móricz Kincsemek című
1941-ben megjelent könyvében szerepel, hogy Blaskovich Aladár ménesében 1930. január 20-án
Vulcan nevű mén született.
A tárgy elnevezése: amfora alakú serleg, lovaregyleti díj
anyaga: ezüst mérete: M
39 cm
díszítése: kétoldalt kiálló lófejjel, oldalán szőlőfürtök
keletkezés ideje:
1935.
származása: Blaskovich Aladár tápiószentmártoni ménese
Ötvösanyag restaurálása NKA 2014 pályázat
2016. február 7.
2014. június 25-én napján az NKA Közgyűjteményi Kollégiumának restaurálási pályázatán
elnyert 3560/00205. számú támogatási szerződés keretében a tápiószelei Blaskovich Múzeum
ötvös remekeinek restaurálására (II. ütem) biztosított támogatással a következő ötvöstárgyak
műtárgyak restaurálása történt meg:
1. ezüst serleg leltári száma: 67.202.1.
2.
evőeszköz összecsukható leltári száma: 67.184.1-4.
3. aranyszarvas galvano másolat
leltári száma: R.52.129.
4. ékszerládika leltári száma: 67.204.1.
5. talpas ezüst
pohár 4 éremmel leltári száma: 67.620.1.